Dagplejen

I dagplejen i Børneby Nord er der ca. 70 børn i alderen 6 mdr. til 3 år. Der er ansat 14 dagplejere og 2 dagplejepædagoger, der fører tilsyn og giver vejledning. Hver dagplejer kan have 4 indskrevne børn. Derudover er der plads til at modtage et gæstebarn.

Vi tilbyder:

• At barnet får en glad hverdag i trygge omgivelser, og der er ro og tid til det enkelte barn.

• At det er den samme voksne, der er ved barnet hele dagen.

• Hjemlig hygge - en ”forlængelse” af jeres hjem.

• Gode pædagogiske læringsmiljøer.

• At vi tilgodeser barnets forskellige udviklingstrin sprogligt, personligt, socialt, motorisk og kulturelt.

• En lille gruppe børn at forholde sig til.

• Tid til leg og små aktiviteter og vi holder fast i traditioner.

• At barnet får en sund og næringsrigtig kost hver dag.

• At barnet kommer ud at lege i naturen.

• At der bliver afholdt arrangementer til stor glæde for børn, forældre og dagplejere.

• Åbningstid i 48 timer om ugen, hvor åbningstiden er tilpasset den aktuelle børnegruppens pasningsbehov.

• Godt samarbejde med institutionerne i dagtilbuddet, herunder heldagslegestue og besøg i institutionerne.

I dagplejen arbejder vi som udgangspunkt ud fra de pædagogiske læreplaner. Derudover arbejder de enkelte dagplejere ud fra forskellige principper og relations tilgange med f.eks. PALS og ICDP. Medarbejderne har tilsammen mange års erfaring, stor viden og uddannelse indenfor dagplejeområdet, hvilket gør, at vi kan sparre med hinanden på tværs af matriklerne. Vi har også nogle dagplejere med forskellige pædagogiske uddannelser såsom DGI-certificering, PGU og pædagoguddannelse.

Vi arbejder tværfagligt i den enkelte børneby, idet vi skaber en sammenhæng og har samarbejde med både institutioner og skole.

Det er den samme voksen, I afleverer jeres barn til om morgenen, og den samme, I henter ved sidst på dagen. Vi har tid og ro til at give jeres barn en tryg og hyggelig hverdag. Vi har en lille gruppe på 4 børn, som jeres barn skal forholde sig til i hverdagen. Vi tager på ture og bruger nærmiljøet i de forskellige områder. Vi holder fast i traditioner og laver forskellige aktiviteter, hvor vi har fokus på den udvikling, der foregår gennem leg.

Den enkelte dagplejers åbne- og lukketider tilpasses den aktuelle børnegruppes pasningsbehov.

Legestue: I dagplejen arbejder vi sammen og mødes i heldagslegestue i dagplejerens åbningstid én gang om ugen. Vi synger og danser, laver motorikbaner, spiller bold og har det sjovt. Børnene opbygger nye venskaber og oplever glæden ved sammenholdet i gruppen. Her får børnene også en god tilknytning til de andre dagplejere. I de legestuegrupper, der holder til ved børnehaven, får børnene også et kendskab til personalet i vuggestuen og børnehaven. Dette er med til at give tryghed for jeres barn, og dermed også for jer som forældre, når jeres barn skal i gæstepleje. Samtidig bruger dagplejerne legestuen som et læringsrum, hvor de kan udveksle erfaringer og inspirere hinanden. De dagplejere, der ikke har legestue i forbindelse med børnehaven, har et månedligt besøg i børnehaven.

I er meget velkomne til at besøge legestuen og få en snak. Ring eller mail for at aftale et besøg. Ligeledes tilbyder vi, at mødregrupper kan få besøg af en dagplejepædagog. Her er der mulighed for at høre mere om dagplejen. Kontakt dagplejepædagogen i dit område.

Allingåbro og Ørsted: Tina Krause Mouridsen, tlf. 8959 4343, mail TKM@norddjurs.dk

Vivild: Annette Brovall tlf. 8959 3086, mail ABB@norddjurs.dk