Hvad er co-teaching?

Co-teaching er en undervisningstilgang, hvor to lærere arbejder sammen om en gruppe elever i det samme klasserum. I Børneby Nord og Norddjurs Kommune har vi allerede i en årrække arbejdet med to-lærerordninger, hvor der er mere end en voksen i klasserummet. Det har i høj grad bygget på de samme principper.

Når vi er mere end én voksen i rummet med eleverne giver det os langt bedre mulighed for at understøtte både det enkelte barn og den samlede gruppes undervisning. Når vi er to lærere sammen med en gruppe elever, kan hver af de voksne bringe deres ekspertise og styrker i spil.

Vi er ligeledes opmærksomme på, at god undervisning kun kan finde sted på grundlag af gode relationer de voksne og børnene imellem. Co-teaching giver os og børnene en unik mulighed for at skifte relationer, hvis et barn har brug for det.

Co-teaching modellen bygger på seks undervisningsformer, som er vist i figuren herunder. Som undervisere og elever giver de seks former os en mulighed for at variere og tilpasse undervisningen til de emner og de elever vi arbejder med.

Det er værd at bemærke, at de seks tilgange ikke er nye. Parallelundervisning i klasser vil fortsat være en del af vore hverdag og jeres børn vil fortsat være tilknyttet én klasse og årgang, som de har en væsentlig del af deres lektioner sammen med. I kender ligeledes teamundervisningen, som vi i årtier har brugt i idrætsundervisningen, hvor to klasser er blevet undervist sammen af to undervisere.

Co-teaching giver os en mulighed for at variere og tilpasse undervisningen til børnene, hvilket vi ved har stor betydning for deres motivation og læring.

I Børneby Nord går vi i gang med at arbejde med co-teaching fra 1.8.2024. Vore undervisere er allerede i gang med et kompetenceudviklingsforløb i co-teaching, som vil fortsætte ind i det nye skoleår.

For jer som forældre er det vigtigt at vide, at co-teaching alle børn drager fordele af modellen. Den giver os mulighed for at støtte de elever, der har et særligt behov og dermed skabe ro for de andre. Men den giver os ligeledes mulighed for at skabe en mere varieret undervisning til gavn for alle elever. Endelig får vi med denne model en mulighed for at skabe mindre hold, hvor der sættes særligt fokus på de elever, der har særlige kompetencer, som vi også har fokus på.