Struktur og visuelle støttesystemer

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med struktur og visuelle støttesystemer?

En ny struktur som co-teaching og aldersintegreret undervisning kræver noget særligt både af os som voksne og af børnene. Vi sætter derfor et fornyet fokus på de fælles strukturer i klasserummet.

De strukturer og visuelle støttesystemer vi vil implementere på tværs af Børneby Nord, kender I, og jeres børn allerede fra deres undervisning. Det handler om brugen af dagsorden, dagskema, ugeskema, brugen af time-timer og tydelige og klare instruktioner om, hvilken undervisningsform vi arbejder med i denne lektion. Vi taler om den som de 10 H’er.

Vi ved at tydelige strukturer og visuelle støttesystemer er afgørende for at sikre en effektiv undervisning for alle børn. De fungerer som en vejledning for børnene, som de voksne kan henvise til og vende tilbage til, efter at den indledende instruktion er afsluttet. Det skaber klarhed for børnene om, hvad der forventes af dem, hvorfor de skal lave en opgave og hvordan de skal gøre.

Tydelige strukturer skaber forudsigelighed, hvilket er godt for alle børn. Det giver for mange børn en ro til at fokusere på læringen frem for at bruge energi på at afkode eller huske det, de skal gøre, mens det for andre børn understøtter en følelse af retfærdighed, når opgaven og tilgangen er tydelig. Dermed flytter vi fokus over på læring og væk fra den usikkerhed om opgaven, målet eller meningen med opgaven, som kan skabe usikkerhed og frustration.

I klasserne vil I møde visuelle støttesystemer, såsom skemaer, tegninger og billeder, der underbygger og tydeliggør de daglige rutiner. Et billede sammen med en kort tekst, f.eks., et billede af en madkasse med teksten spisepause signalerer frokostpause. Billedet simplificerer et relativt komplekst begreb for det enkelte barn. Når pilen i klassen peger på madkassen ved eleven, at det er tid til at stoppe med en opgave, sætte sig på sin plads, finde madkassen frem og spise, mens alle er rolige og stille.

Vi ved, at både tydelige strukturer og visuelle støttesystemer leder til en mere engagerende og effektiv undervisning, der hjælper alle børn med at nå deres fulde potentiale.

I Børneby Nord vil vi i dette forår i fællesskab udarbejde en række fælles strukturer og visuelle støttesystemer, som jeres børn vil møde i det kommende skoleår. Mange af jer børn vil allerede kende dem eller lignende støtteredskaber fra deres nuværende klasser. Vi arbejder med, at det i væsentlige træk er de samme støttesystemer og strukturer børnene vil møde, når de fremover går fra lektion til lektion. Det vil give børnene en klarhed og tryghed, samt give os bedre rammer til på tværs af fag og lektioner, at understøtte det enkelte barn.