Ny tilgang i Børneby Nord

I Børneby Nord vil vi i det kommende år begynde at arbejde på tværs af årgange - særligt i dansk og matematiktimerne. Det kalder vi aldersintegreret undervisning.

Man arbejder aldersintegreret på en række andre skoler. Tilgangen er særlig anvendt i indskoling på større skoler eller på mindre skoler, som vores, hvor klasserne er for små.

Som Børneby tænker vi, at en skole der er tæt på hjemmet, en del af at lokalsamfund, hvor man kan gå til fodbold i sportsforeningen, cykle over til kammeraterne og møde hinanden i supermarkedet, er grundlaget for et rigt og sammenhængende børneliv. Vi ønsker derfor, at vise, at vi kan lave økonomisk og læringsmæssigt bæredygtige skoler, sammen med jer alle i vores lokalsamfund.

I Børneby Nord vil vi i dansk og matematik i stigende omfang undervise 1. og 2. årgang, 3.- og 4., samt 5. og 6. årgang sammen i tre grupper. Samlæsning vil fylde mere for de yngste og mindre for de ældste elever.

I kender allerede aldersintegration fra vore dagtilbud. Generelt i skolesammenhæng har man arbejdet med aldersintegration i 15-20 år og gjort sig en række erfaringer, som vi søger at lære af i vores arbejde med aldersintegration.

Vi ved, at der med aldersintegrationen følger en række fordele. Erfaringerne fra andre skoler viser, at børnene får bredere sociale kompetencer og en bredere omgangskreds, som bl.a. er med til at styrke deres robusthed.

Lokalt på skolerne giver det os mulighed for at fastholde og udvikle en differentieret og inkluderende undervisning.

Den aldersdifferentierede undervisning løser ikke alle udfordringer - og erfaringerne fra andre skoler viser, at der opstår nye udfordringer, som vi skal være opmærksomme på. En af disse er, at vi skal være flere sammen. Det kræver en tydeligere struktur og et tættere voksensamarbejde omkring de enkelte grupper.

I Børneby Nord vil den nye tilgang have fokus på:

1. Co-teaching - to-voksne og mere teamsamarbejde

2. Visuelle støttestrukturer - Fælles fokus på strukturer

3. Læringszoner - et understøttende læringsmiljø

I kan læse mere på denne side om, hvordan vi vil gribe denne opgave an