Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleprofil Børneby Nord

Generelt:

Børneby Nord er en samling af de kommunale pædagogiske tilbud for børn fra dagpleje/vuggestue til 6. klasse i den nordvestlige del af Norddjurs Kommune med både strand, fjord og masser af plads til fantastiske oplevelser i naturen.

Børneby Nord dækker den tidligere Rougsø Kommune.

Børneby Nord består af tre matrikler, hvor der hvert sted er dagplejere / vuggestue, børnehave, skole og SFO.

De tre matrikler er beliggende i Allingåbro, Vivild og Ørsted. Vi vil gerne være hele områdets Børneby, så vi bestræber os på at være synlige i hele området.

Skolerne i Børneby Nord har hver deres kultur, der er bygget op gennem mange år. De bygger alle på den systemisk anerkendende tilgang, hvor vi sætter fokus på, hvilke kompetencer det enkelte barn har i stedet for mangler. Vi tror på, at vi gennem tilpasninger i det nære skaber de bedste vilkår for, at børnene ses, lærer, trives, deltager – og tør livet.

Skolerne i Vivild og Allingåbro arbejder med PALS som gennemgående pædagogik. PALS står for Positiv Adfærd i Læring og Samspil og er udviklet i Norge og derefter tilpasset den danske skolekultur. Hovedtemaet i PALS er, at vi viser og fortæller, hvad vi vil se. Vi lægger derfor opmærksomheden på, hvilken adfærd der er den ønskede i enhver henseende. Derfor er fokus for eksempel på, "at vi går indenfor", modsat "at vi IKKE løber indenfor".

Vi har fokus på den gode adfærd, hvorfor den gode opførsel præmieres med godt gået kort, som kommer klassen til gavn, når der er nok.

I Ørsted har man valgt ikke at have en fast pædagogik, men har fokus på, hvad der virker fra forskellige pædagogikker. Også her er der fokus på, hvad vi ønsker at se, fremfor på den ikke ønskede adfærd.

Organisering:

En god organisering af skoledagen er afgørende for, at elever og professionelle har gode forudsætninger for at lykkes med kerneopgaven. Skoledagen organiseres, så den lever op til såvel national lovgivning som lokale politikker, strategier og handleplaner. Samtidig er det afgørende, at der efterlades et lokalt råderum til at ledelse, skolebestyrelse og øvrige professionelle kan træffe kvalificerede valg om skoledagens organisering, som tilgodeser den konkrete børne- medarbejder- og forældregruppe samt de fysiske muligheder og vilkår, der er til stede.

Arbejdet med vejlederne

I Børneby Nord prioriterer vi at have læsevejleder, matematikvejleder, AKT vejleder og IT vejleder på hver matrikel. I Vivild og Allingåbro er der desuden PALS vejledere.

Vi tror på, at vejledningen skal komme gennem en god kollega, som har tiden til det, når det er nødvendigt. Vi arbejder med at skabe gode fora for videreformidling af viden fra vejledere til faglærere. Vi tror på, at den bedste hjælp kommer, når vejlederen kan tilpasse hjælpen til den enkelte kollega. Derfor er det vigtigt, at vejlederen kender de forhold, som kollegaen står med.

Hvert år afholdes konferencer i dansk, matematik og trivsel, hvor alle elever bliver gennemgået. Med til konferencen sidder den pågældende vejleder, klassens lærere samt ledelsen. Ud fra konferencerne fastlægges den sociale såvel som den faglige støtte for de elever, som måtte have behov for dette. De fleste af støttetimerne læses af vejlederne.

Handleplan for skolens ordblindeindsats

Skolen følger Norddjurs Kommunes handleplan for læsning og ordblinde. Den kan findes her

Forældresamarbejde

Et godt skole-hjem-samarbejde er med til at skabe gode betingelser for den enkelte elevs læring og trivsel og for undervisningsmiljøet i klassen.

Forældre vil derfor opleve en stærk involvering og samarbejde om deres barns udvikling og at samarbejdet bygger på ligeværdige og tillidsfulde relationer. På den måde anerkender vi, at skolen og hjemmet har forskellig ekspertise og ansvar, og at vi bidrager forskelligt til elevens læring og udvikling.

I Norddjurs Kommune byder vi de forskellige ressourcer velkomne, fordi vi er overbeviste om, at vi bliver stærkere, når vi skaber og udvikler sammen. Samarbejdet har det ene mål for øje at øge elevens og fællesskabets trivsel og læring. Vi er meget bevidste om, at vi er gensidigt afhængige af hinanden for at nå i mål, og at de gode løsninger findes i samarbejdet.

I Børneby Nord har vi et årligt forældremøde i alle klasser, hvor forældrene inviteres ind for at høre om den generelle trivsel samt faglige og sociale udvikling i klassen. Vi tager dialogen om, hvad der rører sig i de pågældende aldersgrupper, så vi sammen med forældrene og forældrene imellem, kan skabe den bedste udvikling for vores fælles børn.

Alle forældre inviteres til mindst en årlig samtale, hvor der er fokus på ens barns standpunkt og kommende udvikling. Vi har et stort fokus på såvel den faglige som den sociale udvikling.

I hverdagen foregår kommunikationen hovedsageligt via AULA

Læringsmiljøer

En god organisering af skoledagen er afgørende for, at elever og professionelle har gode forudsætninger for at lykkes med kerneopgaven. Skoledagen organiseres, så den lever op til såvel national lovgivning som lokale politikker, strategier og handleplaner. Samtidig er det afgørende, at der efterlades et lokalt råderum til at ledelse, skolebestyrelse og øvrige professionelle kan træffe kvalificerede valg om skoledagens organisering, som tilgodeser den konkrete børne- medarbejder- / forældregruppe samt de fysiske muligheder og vilkår, der er til stede. Vi sætter altid ”opgaven først”. Det betyder, at vores organisering er et udtryk for kvalificerede valg og prioriteringer inden for den givne ramme, men med et klart fokus på at løfte kerneopgaven på den enkelte skole.

Arbejdet med den åbne skole

På alle tre matrikler har vi et tæt samarbejde med de lokale idrætsforeninger. Sammen med DGI og den lokale forening afholder vi desuden dage, hvor vores elever præsenteres for forskellige idrætsgrene, så de får lyst til at dyrke organiseret idræt.

Børneby Nord er medlem af Rougsø Fællesråd, hvor vi sammen med en stor del af områdets foreninger, forsamlingshuse og øvrige organisationer har et samarbejde omkring en fælles grejbank. Vi hjælper desuden hinanden med at reklamere for de forskellige aktiviteter, som foregår i området, så vi sammen skaber mest muligt liv i området.

Vi ser det som en forpligtigelse at støtte op omkring de lokale tiltag, som sker i vores område. Vi vil til enhver tid sende informationer ud, så vi når den størst mulige målgruppe af interessenter, når noget er relevant for vores børn.

Sundhed og trivsel

Den Mentale og fysiske trivsel og sundhed er afgørende for den enkelte elevs velbefindende, og er nært koblet til læring og udvikling. Folkeskolen i Norddjurs skal opleves som et rart og trygt sted at være, hvor der tages udgangspunkt i den enkelte elevs aktuelle situation. Derfor vil der være særligt fokus rettet mod at skabe miljøer, hvor den enkelte elev udvikler troen på sig selv som menneske og oplever at være en accepteret del af fællesskabet. På den måde øges tilliden til egne evner og muligheder.

Elever skal opleve mening og glæde i skoledagen fordi vi tror på, at det vil have en positiv indflydelse på graden af engagement og deltagelse i skolelivet- og det er afgørende for, at alle oplever at kunne bidrage værdifuldt i fællesskabet.

Antimobbestrategi

I Børneby Nord har vi en fælles antimobbestrategi. Den kan findes her 

Hvis forældre er uenige i vores ageren i forhold til eventuel mobning, har vi en antimobbeprocedure som kan findes her

Generelt arbejder vi for at skabe mobbefrie institutioner ved at skabe gode relationer mellem børnene og mellem voksne og børn. Gode venner mobber ikke.

Den gode overgang

I Børneby Nord har vi altid fokus på den gode overgang. Når man starter i Børneby Nord som 0 - 1-årig, starter man rejsen gennem Børnebyen og tankerne bag. Vi sørger altid for, at der er god overlevering fra den ene af vores afdelinger og til den næste. Vi sørger altid for, at barnet føler sig tryg, når det skal starte et nyt sted.

Derfor har vi altid overleveringsmøder mellem de professionelle, så man kender barnets kompetencer. Vi sørger så vidt muligt for, at et barn kommer til kendte voksne, når det skifter afdeling. Vi tror på, at trygheden skabes gennem kendskab til omgivelserne (her er det en kæmpe fordel, at børnehaver og skoler ligger på samme matrikel), kendte voksne omkring barnet (derfor tager vi ofte på besøg hos hinanden i afdelingerne), og kendte rutiner.

Derfor oplever langt de fleste af vores børn ikke et skifte, når de går fra dagtilbud til skole. Man skal jo bare lige over på den anden side af døren, hvor man så ofte har været på besøg.

To voksen ordning

I Børneby Nord har vi to voksne i undervisningen i et antal timer i hver klasse i indskolingen samt i de store klasser (over 25 elever). Vi tror på, at man i et godt teamsamarbejde omkring klassen, hvor man har det tætte samarbejde mellem de voksne, skaber tryghed og mere læring for den enkelte. Vi tror på, at det er vigtigt, at børnene får en god start på skolelivet, hvor de mærker, hvad det vil sige at lære noget fagligt såvel som socialt

Samarbejdet med Auning Skole

Vi ønsker, at eleverne på vores tre matrikler har et kendskab til hinanden og til deres kommende klassekammerater, inden de starter sammen i 7. klasse. Derfor samler vi hele årgangen flere gange i løbet af mellemtrinnet – mindst en gang årligt. Desuden er der besøg på Auning skole, så eleverne er trygge ved at komme i nye omgivelser. Fagligt har vi gode overleveringsmøder, så de professionelle ved, hvilke læringsmiljøer de kan opsætte for kommende elever. De ved kort sagt, hvad der venter dem, når der kommer nye elever til. Vi bestræber at både elever og forældre er trygge ved den næste lille rejse i livet.